מתנה לחג | מחסן מילים, האתר של קרן שפי

מבחר מדיטציות מוקלטות

בחודשים האחרונים אני מנחה קבוצת תרגול יומית פתוחה של מדיטציה בודהיסטית בזום. הקבוצה נפגשת כל בוקר מראשון עד חמישי בין שמונה וחצי לתשע. כל מי שרוצה מצטרפ.ת באיזה בוקר שהו.יא רוצה, וכל בוקר אנחנו מתרגלות משהו אחר. כל המדיטציות שלנו הן בהשראת הדהרמה של רוב ברבאה, אבל מושפעות גם מהסגנון האישי שלי כמתרגלת, ומהנסיבות הייחודיות של התרגול שלנו יחד בבקרים ומה שמרגיש מתאים בהן.

הנחיית הקבוצה הזאת היא תהליך של גילוי בשבילי, ופעם בכמה זמן אני כותבת סוג של דין וחשבון פתוח על איך אני מבינה באותו רגע את מה שאנחנו עושות. היו כמה פוסטים בפייסבוק ואחד כאן במחסן מילים. בתמצית, ההבנה הנוכחית שלי היא שמה שאנחנו עושות במדיטציה הוא לפתוח בתוך החוויה הרגילה של העולם הזה שערים אל חוויות אפשריות, עולמות אפשריים, של יופי, חופש, צלילות, שמחה, אהבה, קדושה.

העמוד הזה מציע מבחר של מדיטציות מוקלטות מקבוצת התרגול, מחולקות לקבוצות לפי סוג המהלך שכל אחת עושה. הטכניקה הבסיסית המשותפת לכולן הוא פרישה של תשומת הלב על פני כל המרחב של הגוף, ורצון בטוב של עצמי ושל אחרותים. אם אין לך ניסיון קודם בתרגול כזה מומלץ להתחיל עם תרגולי הבסיס. בין שאר הסוגים אין סדר מסוים, הם תומכים זה בזה ומצמיחים זה את זה, ואפשר לעבור ולשלב ביניהם איך שמרגיש לך מתאים.

אם ההקלטות שימושיות עבורך, את.ה מוזמנ.ת לתת עליהן דאנה, אפשר לכתוב לי ל sheffi.keren בג’ימייל לפרטים.



בסיס

אם אין לך בכלל ניסיון בתרגול מדיטציה בגישה של רוב ברבאה, מומלץ להתחיל עם התרגולים האלו.

תנוחה, נשימה ומרכזי נשימה

נעימות ותנועת הנשימה בגוף

מטא לעצמי ולאדם קרוב מאוד

להרגיש נאהב.ת



סמדהי א: נעימות בגוף

סמדהי הוא סוג המדיטציה שבו התודעה מלמדת את עצמה להיאסף ולהשתקע יותר ויותר בתוך חוויה שהופכת יותר ויותר נעימה ומעודנת עם הזמן. מסורות בודהיסטיות שונות ניגשות לתרגול סמדהי בסיסי בדרכים שונות. התרגולים להלן ניגשים אליו בגישה של רוב ברבאה (ומורו טניסארו בהיקו ומוריו-שלו): היפתחות לחויה של התנוחה והנשימה בכל המרחב של הגוף, והקשבה ל”תדר” של הנעימות בחוויה הזאת. אין סדר מסוים בין התרגולים השונים ששמם “נעימות ותנועת הנשימה בגוף”, אלו כמה וריאציות על אותה תימה.

תנוחה, נשימה ומרכזי נשימה

נעימות ותנועת הנשימה בגוף (א)

נעימות ותנועת הנשימה בגוף (ב)

נעימות ותנועת הנשימה בגוף (ג)

נעימות ותנועת הנשימה בגוף (ד)

עבודה עם עייפות וחוסר מנוחה

הלב כמרכז של אור לבן

הנשימה כמו גלים בגוף



סמדהי ב: שמחה

בתרגול סמדהי בגישה של רוב ברבאה, השלב הראשון הוא לאפשר ולפתוח נעימות בגוף, שאין לה מקור חומרי, שהתודעה לומדת להקשיב לה, להתכוונן אליה, להשתקע בה (זו הג’האנה הראשונה, שנפתחת מתוך החוויה היומיומית). בשלב מתקדם יותר, הנעימות משתנה לחוויה של שמחה שאין לה מקור חומרי (זו הג’האנה השניה, שנפתחת מתוך הג’האנה הראשונה). התרגולים להלן הם בהשראת הלימוד הזה, אבל הם ניגשים לחוויה של שמחה ישירות מתוך התודעה היומיומית. אלו תרגולים של הקשבה ל”תדר” של שמחה, השתקעות והרמוניזציה של התודעה בתוך חוויה של שמחה. אין סדר מסוים ביניהם.

שמחה (א)

שמחה (ב)

שמחה (ג)

שמחה על התרגול

לקבל מתנה ולשמוח בה

לשהות עם אמת משמחת

לשמוח במעשים הטובים שלי ושל אחרות



רצון טוב ונדיבות כלפי עצמי ואחרות

המסורת הבודהיסטית מונה ארבע ברהמה-ויהארות (מילולית: משכנות שמימיים, ובתרגום מקובל: איכויות הלב, התגלמויות שונות של רצון טוב): מטא, שהיא הרצון הבסיסי בטוב של עצמי ושל אחרות; חמלה, שהיא הרצון שהרע והסבל יפחת ויפסק; מודיטה, שהיא הרצון שהטוב והשמחה ימשיכו ויתגברו; אקוונימיטי, שהיא איזון פנימי בין הרצון בטוב לבין ראיה צלולה של מה שיש. נדיבות היא תרגול חשוב שלא כלול מסורתית ברביעיה הזאת אבל הוא קרוב מספיק.

מטא לעצמי ולאדם קרוב מאוד

מטא לעצמי ולדמות נייטרלית

חמלה לעצמי ולדמות קשה

לסור מרע ולרצות טוב

חמלה לעצמי ולכולנו

חמלה למה שכואב לי ולעולם

חמלה ואקוונימיטי

מטא לחוויות

מודיטה

נדיבות

להרגיש נאהב.ת



תובנה

תרגול תובנה, או חוכמה, או ראיה נכוחה, הוא התרגול שחותר למצוא חופש מסבל דרך חופש מתעתוע לגבי טבע המציאות. כמו עם תרגול סמדהי, גם כאן למסורות בודהיסטיות שונות יש גישות שונות לשאלה איך לעשות את זה. התרגולים כאן הם בהשראת הגישה שרוב ברבאה ניסח בספרו “ראייה שמשחררת“, שרואה בתרגול תובנה תרגול של צורות הסתכלות שממוססות ופותחות את החוויה של עצמי ועולם, את ההשתוקקות של העצמי לעולם, ואת הסבל שכרוך בהשתוקקות הזאת. “ראייה שמשחררת” מציע שפע של צורות הסתכלות, שהמתקדמות בהן נשענות על תובנות שפתחו צורות הסתכלות קודמות; המדיטציות שמוצעות כאן הן כאלו שלא דורשות תובנה קודמת.

תשומת לב לוודאנה (האיכות של נעימות, אי-נעימות ונייטרליות של החוויה)

להבחין בשינוי מרגע לרגע

זה לא מספק ולא כל כך חשוב

שחרור היאחזות (א)

שחרור היאחזות (ב)

קבלה בברכה (א)

קבלה בברכה (ב)

שלושה עולמות


מדיטציות על הגוף

מיני-קורס של שבוע של צורות הסתכלות משחררות על הגוף בהשראת הדרשה על תשומת הלב (סטיפטנה סוטה). כל מדיטציה כאן יכולה לעמוד בפני עצמה, אבל מקבלת עומק נוסף מתוך ההסתמכות על אלו שלפניה, כך שעדיף לתרגל איתן לפי הסדר.

הגוף העדין והמורכב להפליא (מדיטציה על האיברים)

הגוף מעורבב בעולם (ארבעת היסודות)

הגוף והגופה (מדיטציה על המוות)

הגוף שהוא לא אני ולא שלי

הגוף שעשוי מנדיבות

אמנות התפיסה

צורות הסתכלות יצירתיות, יפות, מקודשות, מלאות נשמה. המדיטציות בקבוצה הזאת מקבלות השראה עקיפה מתרגול סולמייקינג, תרגול מתקדם יחסית שרוב ברבאה פיתח בשנים האחרונות לחייו, אבל לא מחייבות היכרות מוקדמת עם התרגול הזה, ובהחלט אפשר לתרגל אותן לפני או במקביל לשאר סוגי המדיטציות בעמוד הזה. זו אולי הקבוצה החביבה עלי באופן אישי מבין המדיטציות שלנו.

הנשימה אוהבת אותי

להיות בבית בעולם

להיות בבית בתרגול

להרגיש את אינסוף האפשרות

מגע מיטיב עם העולם

ריקוד בגוף האנרגיה (מניח קצת ניסיון בתרגול סמדהי)

מה אני רוצה



עוד

אם את.ה סקרנ.ית להכיר את הדהרמה של רוב בצורה יותר ישירה ועמוקה ממה שהמדיטציות המוקלטות האלו מציעות, אפשר להיעזר במבואות לדהרמה של רוב ברבאה ובמדריך לריטריטים המוקלטים של רוב ברבאה. אם המדיטציות המוקלטות שמוצעות כאן שימושיות לך והיית רוצה לתת לי דאנא עליהן (תודה 🙏), אם היית רוצה להצטרף לקבוצת הישיבה החיה, או אם היית רוצה לשמוע על פעילויות דהרמה אחרות שאני מנחה, את.ה מוזמנ.ת מאוד לכתוב לי אל sheffi.keren בג’ימייל.

שהתרגול שלנו והחיים שלנו יביאו לעולם יופי וחופש.

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצות להצטרף לדיון?
הרגישו חופשיות להגיב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.