מחסן מילים, האתר של קרן שפי

מתנה לחג שני: מבואות לדהרמה של רוב ברבאה

בפסח לפני שנה עלה כאן הפוסט “מתנה לחג: מדריך לריטריטים המוקלטים של רוב ברבאה“. כתבתי בו:

 

רוב הוא בעיני מורה הדהרמה הגדול ביותר בזמננו. הוא סוג של דייויד בואי של הדהרמה המערבית: פעם אחר פעם הוא נכנס לעומק המסורת, מתמסר לה, נאבק בה כמו יעקב עם המלאך, ומצמיח מתוכה דבר חדש, גדול וגאוני ויפהפה. ואז, בנקודה שבה סתם מורה דהרמה מצוין היה עוצר ומקדיש את חייו ללמד את הדבר הזה, רוב ממשיך הלאה, ודווקא מתוך ההיגיון הפנימי ביותר של הדבר מייצר מתוכו משהו חדש לגמרי.

השפע הזה יכול גם להיות מבלבל. הרכבתי להלן את רשימת הלהיטים האישית שלי, עם הסבר קצר על כל ריטריט. לא כללתי שיחות בודדות, למרות (ובגלל) שיש לו גם הרבה שיחות נפלאות שעומדות בפני עצמן.

 

השנה אני מעלה את המבחר המשלים, של מיטב שיחות הדהרמה היחידות של רוב. חלק מהן הוקלטו מראש כשיחות עצמאיות, ואחרות הן שיחות מתוך ריטריטים שאפשר לשמוע ולהבין גם מחוץ להקשר.

השיחות המובאות כאן נבחרו מבין רבות מאוד, וכל אחת מהן היא יהלום – אפשר להקשיב לה פעם אחת או פעמים רבות, וכל הקשבה כזאת תעניק לך משהו, גם אם זו השיחה היחידה של רוב שתשמעי אי פעם. (כדאי מאוד להקשיב להן אקטיבית, לא רק להנות מניסוחים יפים של אמיתות מוכרות, אלא להשתדל לשמוע דווקא את מה שחדש לך ויכול להרחיב את הלב, את התרגול, ואת ההבנה שלך לגבי התרגול והחיים.) בה בעת, כל אחת מהן יכולה להיות גם דלת, שער להיכנס דרכו לתוך הדהרמה של רוב ברבאה, או לתוך תחום ספציפי שלה שמושך את לבך. ואת המבחר השלם בניתי בתור מן אולם כניסה ענק, מרובה דלתות, שכל אחת מהן נפתחת אל נקודה קצת אחרת בתוך אותו ארמון.

כדאי, אבל לא הכרחי, לקרוא תחילה את שאר ההקדמה הזאת, כדי לקבל מושג על מבנה הארמון – על היחסים בין הנושאים או התחומים השונים שהשיחות מקובצות תחתיהם. את ההערות וההפניות תחת כל מקבץ לא צריך לקרוא מראש, אבל הן יכולות לעזור להחליט מה לשמוע או איך להמשיך לתרגל.

הכותרת של כל שיחה היא קישור להקלטה שלה בdharmaseed. לכולן יש גם תמלילים באנגלית, ולחלקן יש תרגומים לעברית באתר של יהל “דרכים לראות” או כאן ב“מחסן מילים”.

*

שני המקבצים הראשונים, “איך לחיות היטב” ו”איך לתרגל היטב”, יקרים לליבי במיוחד, וגם מתאימים במיוחד לפורמט הזה של שיחות בודדות. בקאנון הפאלי מסופר על הבודהה לעתים קרובות שהוא “הדריך, עורר השראה, המריץ ושימח” את שומעיו בשיחות דהרמה – וזה מה שהשיחות הללו עושות: הן עוסקות לא בטכניקות תרגול ספציפיות, אלא ביחס מיטיב לחיים ולתרגול. כל אחת מהן עומדת לגמרי בפני עצמה, ואפשר למצוא בהן הדרכה, השראה, המרצה ושמחה, לא משנה בתוך איזו מסורת את מתרגלת. (ובכל זאת יש משמעות עדינה גם לסדר השיחות בתוך כל מקבץ, ואותה שיחה מכוננת פותחת את שניהם.)

ארבעת המקבצים הבאים, “סמדהי/ג’האנות”, “ריקות/תובנה”, “סולמייקינג” ו”ארוס”, פורשים כמה מן התחומים המרכזיים והמקוריים יותר של תרגול הדהרמה שרוב לימד. בתוך כל אחד מהם, אפשר עדיין לשמוע כל שיחה בפני עצמה, אבל עדיף לשמוע אותן לפי הסדר – הרצף בתוך כל מקבץ נבנה במטרה לתת טעימה טובה יחסית מהרעיונות המרכזיים של רוב בתחום הזה. כל השיחות כאן עוסקות ברעיונות ומסגרות מושגיות; נמנעתי בכוונה מלכלול הנחיות למדיטציה, כי כדי באמת להתחיל לתרגל באחד מהתחומים העשירים והיפים האלו, צריך לעבוד עם ריטריט מוקלט שלם, לא לשמוע הנחיות אקראיות. בסוף כל מקבץ יש המלצות על ריטריטים רלוונטיים להתחיל לתרגל איתם. תיאורים מלאים יותר של הריטריטים אפשר למצוא בפוסט הקודם.

גם לסדר בין המקבצים יש חשיבות: כל אחד מהתחומים כאן נסמך על כל קודמיו. כדי לתרגל היטב רצוי מאוד לחיות היטב, ויחס מיטיב לחיים ולתרגול הוא בסיס טוב לבנות עליו תרגול סמדהי, שעליו נשען תרגול הריקות, שמתוך שניהם נולד תרגול הסולמייקינג, שממנו מסתעפת האפשרות להעמיק בתרגול עם ארוס. עם זאת, מרגע שיש לך בסיס מספק בתרגול סמדהי למשל, אפשר להתחיל לתרגל ריקות בהסתמך על הבסיס הזה, ובמקביל להמשיך ולהעמיק את תרגול הסמדהי. אותו דבר נכון גם לגבי התחומים האחרים. ועבור מי שרק מקשיב.ה לשיחות המובאות כאן בנושא מסוים ועדיין לא מתרגל.ת איתו, רקע תרגולי בנושאים הקודמים הוא רצוי אבל לא הכרחי.

*

המבחר הקודם, “מדריך לריטריטים המוקלטים של רוב ברבאה“, היה מקיף למדי – בניתי אותו מתוך כעשרים ריטריטים של שבוע ומעלה שרוב לימד במהלך חייו. לעומת זאת, שיחות בודדות יש לו כנראה אלפים. שמעתי הרבה מהן, אבל לא את כולן, ואת חלקן כבר לפני שנים. כך שהמבחר הזה לא יכול להיות שלם – הוא מייצג את הנטיות והנסיבות האישיות שלי. בטח אחזור ואוסיף לו מדי פעם שיחות מעולות שאתקל בהן, ואשמח מאוד אם יהיו המלצות נוספות בתגובות (ואולי אוסיף את חלקן לפוסט). גם בדמותו הנוכחית הושקעה הרבה מאוד עבודה ומחשבה, כולל לא מעט שיחות שהאזנתי להן פעם שניה במיוחד כדי להחליט אם לכלול אותן כאן או שיש אפשרות מדוייקת יותר. מבחינתי זו תנועה מתמשכת אחת שמקורה בתשוקה לחלוק את הדהרמה של רוב עם מתרגלות.ים דוברי.ות עברית, שהחלה בתרגום של “ראיה שמשחררת“. אני יודעת שהמבחר הקודם היה שימושי מאוד לכמה קוראות.ים, ומקווה שגם המבחר הנוכחי יהיה שימושי – שהוא יצליח להוות שער מזמין ומועיל אל העולם הפלאי, ובמובנים מסויימים האינסופי, של הדהרמה יוצאת הדופן הזאת.

 

 

איך לחיות היטב

True to Your Deepest Desires (2019)

Blessing life: The Power of Generosity (2009)

Renunciation and Joy (2006)

Home and Homelessness (2007)

At Home in the Universe (2011)

Psychodynamics in Meditation: Part One (2010)

Practicing with Death and Dying (2020)

 

הערות והפניה לתרגול השיחה הפותחת נוגעת באיכות שכל הדהרמה של רוב, כמו גם האישיות שלו, נצבעו בה – היכולת לחיות ולתרגל מתוך נאמנות למה שבאמת חשוב לך. השיחות הבאות, על נדיבות, על הסתפקות במועט, ועל בית וחוסר בית מרחיבות ומעשירות את התמונה של איך חיים כאלו נראים. השיחה הבאה פורשת מגוון אפשרויות לעבודה מיומנת עם רגשות ואתגרים בין אישיים (יש לה שני המשכים, ויש גם ריטריט שמוקדש לתחום התרגול הזה, “The Boundless Heart”). השיחה האחרונה, שרוב פרסם לקראת מותו, היא “מתקדמת” יחסית לשאר השיחות שכלולות במבחר הזה וניתנת בהקשר של תרגול סולמייקינג, אבל היא כל כך יפה וחשובה בעיני שלא יכולתי שלא לכלול אותה, ולפחות חלקים ממנה יכולים להיות מלאי משמעות גם למי שאין לה רקע.

 

איך לתרגל היטב

True to Your Deepest Desires (2019)

A Mystical Kiss (for Mystics, Anti-Mystics, Lovers and Realists) (2011)

On Blessed Ground: Fantasies of the Self on the Path (2017)

A Question of Faith (2007)

A Hidden Treasure: The Relationship with the Hindrances (2019)

On Orientations in Practice (Live and Shortened Version) (2016)

 

הערות אותה שיחה פותחת מהמקבץ הקודם. שתי השיחות הבאות, החשובות מאין כמוהן עבור כל מתרגל.ת, עוסקות באופנים בהם אפשר לדמיין את הדהרמה ואת עצמנו בתוכה, בהשפעה שתהיה לפנטזיות האלו על מה שהתרגול יפתח בפנינו. השיחה היפהפיה הבאה ממשיכה תוך דגש על האיכות של אמון ועבודה עם ספק, וזו שאחריה נוגעת בשפע של טכניקות והתכוונויות רלוונטיות לעבודה עם המכשולים. השיחה האחרונה היא מעין מבוא לכל המקבצים הבאים – היא נוגעת ברעיון של גוף האנרגיה שתרגול סמדהי מבוסס עליו, ברעיון של צורות הסתכלות והחשיבות של מסגרות מושגיות, ובהיבטים שונים של היחס לתרגול.

 

סמדהי/ג’האנות

An Introduction to the Jhanas (2019)

Attitude, Effort, Achievement, and View (2019)

Developing Piti, Developing Focus, Developing Well Being (2019)

The First Jhana, and Playing and Working in (and out of) Any Jhana (2019)

Jhanas and insight (2020)

 

הערות והפניות לתרגול כל השיחות כאן נבחרו מתוך הריטריט האחרון והמופתי של רוב, Practicing the Jhanas. כדאי לשמוע אותן בסדר שבו הן מובאות, ואפשר לשמוע לפחות את הראשונות בהן גם בלי רקע בתרגול. אם רוצות להתחיל לתרגל סמדהי בגישה של רוב, אני ממליצה להתחיל דווקא עם הריטריט הקצר והבסיסי יותר The Art of Concentration. בהמשך, כשרוצות להעמיק, אפשר להמשיך אל Practicing the Jhanas. זה ריטריט ארוך ואי אפשר לתרגל את כולו בבת אחת – אני ממליצה להקשיב ולתרגל יחסית ברצף את החלק עד וכולל השיחה על הג’האנה הראשונה, ואז לעצור, ולהמשיך כשזה רלוונטי.

 

תובנה/ריקות

Emptiness, Liberation, and Beauty (2018, Interview with Michael Taft)

The Way of Non-Clinging: Part Two (2017)

Approaching the Dharma: Part One – Unbinding the World (2012)

Living in the Truth (2008)

What is insight?(2007)

Love, Healing, and Emptiness (2010)

Time and the Emptiness of Time (2007)

 

הערות הראיון עם מייקל טאפט הוא מבוא מצוין לדהרמה של רוב, והוא קולח ומרתק ואישי במידה, אבל בעצם דחוס בהמון מידע. שלוש השיחות הבאות מציעות, כל אחת בדרכה, מבוא מצוין לגישה של רוב לתרגול ריקות או תובנה, ושלושתן ביחד הן כבר מבוא ממש מצוין. השיחה “מהי תובנה” עוסקת בצורה ממוקדת וקצת מעמיקה יותר ברעיון שבבסיס הגישה הזאת, שתרגול תובנה הוא התרגול של צורות הסתכלות משחררות, והשיחה “אהבה, ריפוי וריקות” נוגעת בקשר, העמוק והחשוב כל כך לגישה של רוב, בין תרגול ריקות ותרגול מטא על כל גווניו ואפשרויותיו. לבסוף, השיחה על “זמן וריקות הזמן” היא מעניינת, כי היא מציגה בשיחה עצמאית שניתנה לקהל מגוון היבט של תרגול ריקות שבספר ובריטריטים של רוב מוצג כמתקדם מאוד, והרבה מתרגלות לא מגיעות אליו – אבל הוא משחרר מאוד, ונדמה לי שיש מי שיכולות לצאת נשכרות מלתרגל איתו בשלב מוקדם יותר.

רקע לתרגול כדי לתרגל ריקות נחוץ בסיס בתרגול סמדהי ומטא. הייתי אומרת שהבסיס הדרוש בסמדהי הוא לדעת לפתוח את תשומת הלב אל גוף האנרגיה, לשהות שם זמן מה ולחזור אליו שוב ושוב, ושבאופן אמין יחסית תעלה מתוך התרגול הזה איזושהי איכות של נעימות (או נינוחות, רווחה, קלילות) שאפשר לנוח בה במידה מסוימת לאורך המדיטציה. בתרגול מטא כדאי שתהיה לך התנסות משמעותית בחווית העצמי והעולם המשוחררת והנעימה יותר שתרגול כזה פותח, וכדאי גם להתנסות בתרגול מטא תוך תשומת לב לנעימות בגוף האנרגיה.

הפניות לתרגול אפשרות אחת מומלצת מאוד לתרגול ריקות היא לעבוד עם הספר “ראייה שמשחררת“, שמוביל בשיטתיות לאורך כל הדרך, מהתרגולים הבסיסיים ביותר למתקדמים ביותר. אפשרות אחרת היא להתחיל עם הריטריט “Unbinding the Heart” או “Metta and Emptiness” (או להתחיל עם הראשון ולהמשיך עם השני), ואז לתרגל עם “The Emptiness Retreat” שהוא למעשה גרסה מוקלטת וראשונית יותר של “ראייה שמשחררת”.

 

סולמייקינג

The Theatre of Selves: Part Two (2013)

Image, Mythos, Dharma: Part One (2014)

Heart Art and an Introduction to Image (2018)

Elements of the Imaginal (1-2) (2018)

The Art of Perception (2016)

Sensing Divinity (2016)

Eros Unfettered Part 5 (2017) 

 

הערות החיפוש אחר מבוא מוצלח לתרגול סולמייקינג הוא קצת חמקמק; בראיון שבו הוא התבקש להסביר בקצרה מזה זה תרגול סולמייקינג, רוב ענה, פחות או יותר, “פשוט לשבת במדיטציה ולהתייחס לדברים בצורה שהיא סולמייקינג”… השיחה הראשונה כאן עוסקת ביכולת להתייחס לעצמי בצורה מלאת-נשמה, ובעיני נותנת מושג אינטואיטיבי טוב על מה מדובר. השניה מביאה כמה דוגמאות מאירות עיניים לסוגים שונים של דימויים פנים-נפשיים. השלישית – שקרובה יותר להיות הנחיות לתרגול משאר השיחות במבחר הזה, ומאירה קצת את ההיבט של מה בעצם עושות בתרגול הזה – מדברת על האופן שבו עבודה רגשית מיומנת יכולה להמשיך ולהיפתח לתרגול סולמייקינג. השיחה הבאה היא אחת מכמה שיחות שונות שבהן רוב מתאר בקצרה את אוסף (“רשת”) המאפיינים שהופכים דימוי מסוים למלא-נשמה (יש גם סדרות שיחות, שבהן הוא מתאר אותם באריכות, וכדאי להקשיב להן בשלב מתקדם יותר). אחר כך השיחה המכוננת “אמנות התפיסה” עוסקת באפשרות להפנות את צורת החוויה הזאת לחוויה הבסיסית שלנו בעולם, והשיחה הקצרה הבאה מרחיבה על כך בהקשר של היחס לאלוהי, ומבדילה בין חויות מיסטיות של אחדות כל הדברים לעומת חויות מיסטיות שמוצאות את האלוהי דווקא בפרטיקולרי. השיחה האחרונה מרחיבה על החשיבות של המתח בין שניים (לעומת ההתמזגות לאחד), על האופנים שבהם הדהרמה יכולה להיות אינסופית, ומציעה מבוא למקבץ הבא.

רקע לתרגול כדי לתרגל סולמייקינג נחוץ בסיס בתרגול סמדהי, מטא וריקות. הייתי אומרת שמבחינת סמדהי ומטא זה אותו בסיס שנחוץ לתרגול ריקות (ראו לעיל), ומבחינת ריקות, נחוצה בעיני ראשית כל הבנה טובה יחסית של הרעיון של “צורות הסתכלות”, של הרעיון של “רצף הפיברוק”, ושל הרעיון שכל הדברים הם ריקים, ולכן לא באמת קיימים ולא באמת לא-קיימים – כולל היכולת להשתמש ברעיונות האלו כדי להבין לחוויות ספציפיות; ושנית, נחוצה התנסות אישית ישירה ומשמעותית, דרך המדיטציה, בחוויית עצמי ועולם מפוברקת פחות, ובדעיכה של תופעות באמצעות שחרור היאחזות.

הפניות לתרגול אחרי שיש לך את הרקע הדרוש, הייתי מציעה להתחיל עם הריטריט “Foundations of Soulmaking Dharma”, שכעולה משמו, מציע יסודות לתרגול סולמייקינג, תוך דגש על תרגול עם דמויות ‘פנים-נפשיות’, ולהמשיך אל “re-enchanting the cosmos”, שעוסק בקוסמופואזיס, או התייחסות מלאת נשמה למציאות ה’חיצונית’. ביחד, הם מהווים מבוא מעולה לתרגול סולמייקינג. בשלב השני אפשר להמשיך אל הריטריט הקצר, והאחרון שרוב הקליט, Vajra Music, שחלקו העיקרי מציע דווקא “תרגולים מקדימים”, תרגילים בקול ובתנועה, מדומיינים וחומריים, שמציעים בסיס רחב להעמקה של התרגול; לחילופין, אפשר להמשיך לעבודה עם ארוס Eros Unfettered (להלן). עוד אפשרות מצויינת לשלב השני היא להעמיק בהבנה של המסגרת המושגית בעזרת הריטריטים הארוכים, “Path of the Imaginal” ו/או “The Mirrored Gate”.

 

ארוס

The Problem of Desire (2017)

Wisdom and Desire (2018)

Opening the Dharma of Desire: Part One (2017)

Eros and the Brahmaviharas (2017)

Eros Unfettered Part 1 (2017)

 

הערות התרגול עם ארוס, שרוב מגדיר אותו בתור הרצון האינסופי מיסודו לחדור, להיפתח, להתקרב אל הדמות האהובה (גם, אבל בהחלט לא רק, בהקשר מיני), הוא חלק מתרגול הסולמייקינג – אבל הוא קיבל ריטריטים משל עצמו ומקבל כאן מקבץ משל עצמו. השיחה הראשונה מציעה את ההבחנה המושגית היסודית בין השתוקקות, מטא וארוס, כשלושה סוגים שונים של תשוקה, שכל אחד מהם בורא עצמי ועולם אחרים; והשיחה השניה ממשיכה את ההבחנה וקושרת אותה גם לעבודה מיומנת עם תשוקות עמוקות, עם מה שבאמת חשוב לך. השיחה השלישית, בהמשך לכך, מציעה את התרגול של opening the current of desire, שמאפשר להשתוקקויות מכאיבות ומכווצות להיפתח אל התשוקות העמוקות והפתוחות יותר שביסודן – טכניקה שמוכרת לחלקנו מגישות רוחניות אחרות, אבל מוצעת כאן בגרסה שהיא בעיני גמישה ולכן חזקה יותר, והיה לי חשוב לכלול אותה כאן כי היא די נפרדת מטכניקות תרגול אחרות שרוב מלמד אבל מאוד מועילה בעיני. השיחה הרביעית עוסקת בצורה מאירת עיניים ביחס בין ארוס לבין מטא; והשיחה האחרונה, שיש בה כמה דימויים יפהפיים, פותחת את השער לתרגול.

רקע והפניות לתרגול חוץ מהתרגול של “opening the current of desire” – שבהחלט יכול לעמוד בפני עצמו – תרגול עם ארוס הוא כאמור חלק מתרגול סולמייקינג, וזקוק לאותו רקע בסמדהי, מטא וריקות. בנוסף נחוץ לו רקע בסולמייקינג – הכרות עם המושגים והרעיונות של הדהרמה הזאת, וגם התנסות אישית מהמדיטציה של תרגול עם דימויים שהיו משמעותיים ויפים בשבילך, ונחוו כלא-ממשיים ולא-לא-ממשיים. כשיש לך את הרקע הזה, שני הריטריטים הרלוונטיים הם Eros Unfettered המומלץ מאוד, שמתוכו נלקחו רוב השיחות כאן, ו Of Hermits and Lovers.

 

 

מבוא המבואות: איך לבחור מתוך המבחר הזה

(1) אפשרות אחת היא פשוט לתייק אצלך את המבחר הזה, ומדי פעם, כשיש לך זמן ומתחשק לך, להקשיב לאיזושהי שיחה שהכותרת שלה מושכת את ליבך באותו רגע. אם הנושא מעניין אותך, אפשר להמשיך לשיחות נוספות באותו מקבץ. ואם יתעורר בך רצון לעשות את הצעד הבא ולהתחיל לתרגל ברוח השיחות האלו, אפשר להיעזר ברשימת הריטריטים המומלצים של המקבץ הזה – אבל חשוב לזכור שכדי להפיק תועלת מהתרגול בכל אחד התחומים כאן, כדאי מאוד לבסס רקע בסיסי בתחומים הקודמים.

(2) אם יש לך כבר תרגול מבוסס באחד התחומים האלה, ורצון להעמיק את התרגול הזה ולגלות בו פנים חדשות – אפשר לגשת ישירות למקבץ הרלוונטי, להקשיב לשיחה הראשונה בו, אולי להמשיך לאחרות, ואולי להמשיך ולתרגל עם הריטריטים המומלצים בו.

(3) אם את.ה פשוט סקרנ.ית – יש לך ניסיון בסיסי במדיטציה, שמעת על רוב דברים טובים, והיית רוצה פשוט להתנסות בתרגול הדהרמה שלו – הייתי ממליצה בתור התחלה לשמוע את השיחה הראשונה מכל מקבץ כאן, ואולי כמה או את כל השיחות במקבץ ה”תובנה/ריקות”, ואז להתחיל לתרגל סמדהי דרך תשומת לב לכל גוף האנרגיה, בעזרת הריטריט The Art of Concentration. (אם הריטריט הזה לא “עובד” בשבילך, או יש בך סקרנות לעוד, כדאי לנסות את The Loving-Kindness Retreat, שמציע תרגול בסיס של מטא (רצון טוב), או את  Unbinding the Heart, שמציע תרגול בסיס של תודעה נרחבת וגם מבוא לתרגול תובנה.) בשבועות ובחודשים הבאים כדאי להמשיך לבסס את תרגול הסמדהי שלך, ובמקביל אולי להתחיל לקרוא בנחת את “ראייה שמשחררת“. כשלהרגשתך יש לך בסיס יציב בסמדהי, אפשר גם להתחיל לתרגל עם הספר במקביל. למידע נוסף, הפוסט הקודם מציע מדריך מפורט לכל הריטריטים המוקלטים שלו.

כמו תמיד בתרגול דהרמה, לצד התרגול האישי עם הספר וההקלטות, כדאי להיתמך בקשר אישי ישיר עם חברות ומורות. בארץ יש כמה מורות בתובנה, ובמיוחד זהר לביא ויהל אביגור, שמלמדות סמדהי וריקות על פי הגישה של רוב, בריטריטים, קורסים וקבוצות ישיבה. אם נוח לך באנגלית, יש גם קורסים, ריטריטים, ומגוון של קבוצות שמתקיימות אונליין, ועוסקות בסמדהי, ריקות או סולמייקינג בדרכו של רוב, חלקן עם מורות מגאיה האוס, וחלקן של מתרגלות.ים מהסנגהה הבינלאומית. אפשר גם לכתוב אלי, אני אמנם לא זמינה כל הזמן (ולא מורת דהרמה) אבל תמיד שמחה לשמוע חוויות של מתרגלות.ים ולהפנות למקורות רלוונטיים כמיטב יכולתי.

6 תגובות
  1. רות אלוני לביא
    רות אלוני לביא says:

    קרן, מקשיבה ומתרגלת בשבועים האחרונים את ריטריט הsoulmaking, תודה רבה שהבאת אותו כאן, ותודה על האוצרות החדשים. רוב הוא תגלית עבורי, העושר העצום השופע ממנו, היכולת לגלות לי כל כך הרבה מחשבות חדשות שלא חשבתי נשימות אחרות שלא נשמתי דרכי התבוננויות חדשות שלא הכרתי ופתיחה של הלב. כאשר באופן מופלא כל כך הוא משלב את החשיבה האנליטית עם הלב. תודה

    הגב
    • קרן
      קרן says:

      תודה רות! חותמת על כל מילה שלך, מזדהה מאוד עם תחושת הגילוי, ושמחה שהיה לי חלק בה 🙏

      הגב
  2. יפה ריזנפלד
    יפה ריזנפלד says:

    קרן אהלן, אני תלמידתך, כבר בת 75 עוד מעט ולומדת המון ממך.
    לאחרונה הצטרפתי לסדנת “שנת חיי האחרונה” במסגרת לימודים המנוהחים על ידי פסיכודהרמה. גם בסדנה זו נוכחות תובנותיך מהדהדת בתודעתי.
    תודה קרן ויישר כוחך,

    בינתיים מאחלת לך חג שמח

    הגב
    • קרן
      קרן says:

      יפה יקרה,
      כיף ומעורר השראה לקרוא על התרגול שלך. המילה “תלמידתך” גרמה לי לתהות אם אולי את מאחדת אותי עם מורת הדהרמה קרן ארבל? בכל מקרה, שמחה מאוד שאת כאן, וחג שמח 🙂

      הגב

השאירו תגובה

רוצות להצטרף לדיון?
הרגישו חופשיות להגיב!

להגיב על קרן לבטל

האימייל לא יוצג באתר.